Laidback Goa - Reisverslag uit Vagator, India van Lisse Vliet - WaarBenJij.nu Laidback Goa - Reisverslag uit Vagator, India van Lisse Vliet - WaarBenJij.nu

Laidback Goa

Blijf op de hoogte en volg Lisse

18 Februari 2013 | India, Vagator

Ik begin nu op het punt te komen dat het bijna onnatuurlijk voelt om in het Nederlands te communiceren. Gister kwam ik een belg tegen en toen we een gesprek in het Nederlands/Vlaams begonnen, kwamen er bij mij voornamelijk kromme en half Engelse zinnen uit. Het was dan ook zo'n 10 dagen geleden dat ik mijn moedertaal gebruikt had.

Maargoed, ik zal jullie niet lastigvallen met de kleine taaldetails, al is het wel grappig te vermelden dat er in India zo'n 1500 verschillende talen bestaan, dus het kleine beetje Hindi dat ik spreek, is hier nutteloos.

Oke, ik ben nu dus zo'n 10 dagen verder. In hippiestad/provincie numbero uno, Madgoan. Vrijwel direct na het schrijven van mijn vorige blog ben ik ten prooi gevallen aan de in India vrij fameuse darmproblemen, om maar even in nette woorden te praten. Dus ik was wel even toe aan wat zon, zee en strand. Iets wat hier zeker van toepassing is; witte stranden, kokosnoot met een rietje, bamboo hutten, palmbomen, 30 graden enzovoort. Dit voelt voornamelijk als vakantie kan ik wel stellen.

De treinreis van Allahabad naar Delhi was vele malen beter dan de heenreis, het verschil tussen Sleeper Class en 3AC class is verschrikkelijk groot. Iedereen sprak Engels en ik heb een jongen ontmoet die in Delhi werkt, heb belooft om bij hem te dineren wanneer ik weer in Delhi ben.

( Even een intermezzo over treinen in India; Mensen, stop met zeuren over de NS. Alsjeblieft, ons treinennetwerk is ongeloofelijk goed in vergelijking met India. Hier is een vertraging van een uur heel normaal, en de belangrijke treinen zijn 2 maanden (!?) vantevoren volgeboekt. Met volgeboekt bedoel ik dan ook stampensvol. Het is me nog niet helemaal duidelijk wat voor een treintickets en classes er zijn, want het zijn er simpelweg te veel en ze zijn nogal onduidelijk in het vergeven van de plaatsen. Als toerist moet je het voornamelijk hebben van de emergency tickets (tatkal) of the tourist tickets die speciaal voor ons zijn achtergehouden. Als je niet al in een scam bent beland en een ongeldig ticket hebt of de 140ste bent op een wachtlijst, moet je nog zien op het juiste perron te zijn of zelfs op het juiste treinstation. Maar zo lang je blijft denken 'Could have been worse' en rustig blijft, kun je aardig wat voor elkaar boksen. )

Eenmaal terug in Delhi ben ik voornamelijk in mijn hotelkamer en een ticketbooking office geweest. 2 treinreizen van 28uur bij elkaar en de grootste bijeenkomst van mensen ooit op aarde, is vrij uitputtend kan ik je vertellen. Ik heb gekozen om van Delhi naar Goa te vliegen, een vliegreis van 2.5 uur, de trein die ik wilde nemen was niet te boeken en de volgende zou 33uur duren, dus ik heb eieren voor mijn geld gekozen.

Eenmaal aangekomen ben ik gesprek geraakt met een surferin, die aanbood samen een taxi te nemen naar Vagator, het hippie/meest relaxte deel van Goa. Prima idee leek me, want ik had niks voorbereid en had geen idee waar ik heen zou gaan. In de taxi kwam ik er alleen achter dat ze had afgesproken met een paar mensen en toen we aankwamen, bleek alles vol te zitten.. Gelukkig was er een internetcafe met een eigenaar die voor Holland was, dus achterop de motor en op zoek naar een slaapplek om 23.30. (ook gevonden trouwens)

De volgende dag moest ik alleen op zoek naar een andere slaapplek, want het hotel was vrij luxe en vooral erg duur. Na zo'n 2uur in de brandende zon van hot naar her gelopen te hebben en vrij hopeloos op de grond was gaan zitten, kwam er 3 gasten aanlopen, 2 fransen en een portugees. Mijn redding, want met 4 mensen kun je veel goedkoper een kamer huren. Dat is dan ook exact wat we afgelopen week gedaan hebben.

Het was tof omdat ze dezelfde mindset hadden als ik, naast de feesten en het strand ook de culturel/actieve dingen doen. Zo hebben we Old Goa, waar veel portugese kerken en andere bezienswaardigheden te zien zijn, bezocht. We hebben de zonsopkomst bekeken vanaf een oud portugees fort met een ongeloofelijk uitzicht, hebben carnaval gevierd in Mapusa en zijn we naar het noorden afgereisd om daar echt droomstranden/uitzichten te zien. We hebben 2 dagen scooters gehuurd om de langere afstanden af te leggen, wat echt een super ervaring is! Crossen door de wegen omgeven door palmbomen en prachtige natuur met een zonnetje waar je u tegen zegt. We zijn helaas wel een keer in de problemen gekomen met de politie.. We reden op de highway zonder helm of permit, dus dan ben je al snel een prooi voor corrupte politie. We werden naar de kant gehaald en ze vroegen om een rijbewijs, waar je altijd mee moet uitkijken, want als ze eenmaal iets hebben van je kunnen ze je makkelijk veel geld vragen voordat ze het teruggeven. Iets wat de fransen blijkbaar niet wisten, want al snel had een van de agenten de scooter sleutels van hun te pakken. Nu kon ik helaas niks anders dan nog een beetje afdingen, want ze vroegen eerst om een astronomisch hoog bedrag. (Voor India dan) We zijn er vanaf gekomen met een boete van zo'n 4euro per persoon, haha.

Iets wat ik heel graag in Goa wilde doen was een echt hippiefeest bezoeken, dat is gelukt kan ik je vertellen. Het was precies zoals ik verwachtte, keiharde trance op een strand met spacend aankleding en totaal spaced out hippies en indian locals. We zijn helemaal los gegaan, al voelde het wel een beetje alsof we niet echt op onze plek waren. Fantastische ervaring though.

Mijn maten zijn gister richting Mumbai vertrokken en ik vertrek vanavond naar Hampi, een busreis van 12uur, joepie de poepie! Ik heb vanacht in het Asterix hostel geslapen, een erg westers hostel met veel jongeren. Wel aardig, maar niet echt mijn type mensen, vooral veel Aussies die per zin 3 keer ' like' zeggen en engelsen die hun eigen dingen de hemel in prijzen. (Ik ga er niet teveel over uitwijden maar ik heb me geergerd, echt. ) Het valt mij op dat een groot deel van de jongens in Goa homosexueel is en ik met afstand de jongste ben die in zijn eentje door India reist. Ik werd dan ook Junior genoemd in de groep van afgelopen week.

Dit was denk ik wel zo'n beetje alles wat ik nu te vertellen heb. Er zijn zoveel leuke anekdotes en grappen, maar die zijn niet echt relevant. Ik ben weer on the move; 3 dagen Hampi, 3 dagen Bangalore en dan 2 weken in en nabij Chennai voor ik weer terug naar Goa reis.

Dag schatten!

  • 18 Februari 2013 - 19:33

    Margriet:

    Super weer om te lezen lieverd!! Kijk nu al uit naar de volgende! Xxx

  • 18 Februari 2013 - 23:28

    Robbert:

    Hey schat tofff verslag ....en ik hoop dat je darmen het weer doen....lieve groet x papa

  • 19 Februari 2013 - 00:02

    Wilma:

    Hey Lis,
    Je verslagen zijn leuk en lezen lekker weg en zo te lezen heb je het geweldig naar je zin!!
    Leuk hoor en fijn dat we lekker met je mee kunnen genieten door je reisverslagen
    Ik hoop dat je darmproblemen verledentijd zijn en blijven
    Liefs Wilma

  • 19 Februari 2013 - 08:50

    Annemarie:

    Hai Lisse,
    Ik heb je link via je moeder. Ik geniet met je mee via je leuke verhalen. Super!

  • 19 Februari 2013 - 15:14

    Noortje:

    Klinkt superleuk! Veel plezier!

  • 20 Februari 2013 - 14:16

    Rudi Knoef:

    Hallo Lisse,

    Ik geniet van je verhalen. Sommige dingen komen me bekend voor: herinneringen van lang geleden. Mooi dat je meer doet dan de "place to be" en LP-dingen.
    Ik ben net terug uit Marokko: feest der herkenning natuurlijk. Heb ook vaak gedacht aan vorig jaar met jullie. Uitgebreid gesproken met de docent Engels van het Hassan II Lycée in Marrakech: kwam zodoende weer meer te weten over de Marokkaanse samenleving. Je weet nooit genoeg!
    Ik blijf je volgen.
    Ma'assalaama!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisse

Actief sinds 02 Feb. 2013
Verslag gelezen: 883
Totaal aantal bezoekers 24639

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Russia a.k.a. Solo-reis 2

01 Februari 2013 - 20 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: