The Travellers Vibe - Reisverslag uit Mysore, India van Lisse Vliet - WaarBenJij.nu The Travellers Vibe - Reisverslag uit Mysore, India van Lisse Vliet - WaarBenJij.nu

The Travellers Vibe

Blijf op de hoogte en volg Lisse

24 Februari 2013 | India, Mysore

Beste Lezers en Lezerinnen,

Ik kan nu toch wel bevestigen dat ik mij in de reizigers sferen begin te begeven.

Haha, daarmee bedoel ik dat ik me op mijn gemak begin te voelen in India. De week in Goa heeft me goed gedaan. De tips en tricks die ik daar heb gekregen, in combinatie met mijn ervaringen opgedaan in Delhi, hebben ervoor gezorgd dat ik een stuk steviger in mijn schoenen sta. Zo heb ik geleerd dat het normaal is alle prijzen die je genoemd worden door 3 te delen voor je betaalt. De meeste mensen je terugroepen als je wegloopt voor een te hoge prijs en jou prijs accepteren. Er heus wel een kamer vrij is voor de prijs die je wilt betalen en het voedsel op straat vaak veiliger is dan in restaurants.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de vele ongeschreven regels voor reizigers in India, het leuke is dat ik de tijd heb ze mezelf aan te leren, omdat ik hier 6 maanden ben. Meer en meer begin ik in te zien wat voor een mogelijkheden India biedt voor reizigers, zonder het land of zijn bewoners uit te buiten. Het lastigste was me over mijn westerse idee van waarde van geld heen te zetten, want alles is hier nou eenmaal veel goedkoper.

Terug naar de orde van de dag, mijn reisverslag van de afgelopen, wat is het.. week ongeveer? Ja, daarmee wil ik aangeven dat de tijd nu echt lastig bij te houden blijft. Hier komt het:

Van Goa heb ik een slaapbus genomen naar Hampi, het was beter te doen dan ik had verwacht. Ik had een aantal horrorverhalen gehoord over slaapbussen, maar op die ene keer dat ik een halve meter de lucht in vloog en mijn hoofd stootte, was het prima te doen. Al moet je je wel al over de angst van de rijstijl van de Indiase mensen hebben gezet, want zoals bekend, rijdt iedereen in India als een madman. Het lijkt net alsof alleen ongeschreven regels zijn, de hoofdregel; Als je een toeter hoort, betekent dat rechtdoor blijven rijden.

Het eerste dat ik in Hampi aantrof was olifant Laxmi (?), die werd gewassen en gevoerd. Je kon hem geld geven, dan gaf die dat aan zijn baasje en gaf die je een blessing. Naar mijn mening verchrikkelijk toerischtisch en volgens mij was dat beest niet echt gelukkig, maargoed.

Hampi is prachtig, nog veel relaxter dan Goa en het landschap is uniek. Overal rotsformaties waar de hunnebedden zich voor kunnen schamen en het heeft een aantal prachtige tempels, beelden en vooral uitzichten. Ik heb een kamer gedeeld met een Australier, maar heb hem eigenlijk alleen tijdens het ontbijt en het avondeten gezien. De eerste dag ben ik met 2 Nederlandse dames op motorscooters de ene kant van de rivier gaan verkennen, veel uitgehouwen tempels die perfect bij het landschap passen, ook wel lekker om weer een keer Nederlands te spreken en vooral ook nederlandse humor te gebruiken.

Het bleek dat een grote groep mensen uit Goa ook in Hampi verbleef, daar zijn de Australier en ik s'avonds naar toe gegaan. Daar raadde een meisje me aan de volgende ochtend Yoga te doen, aangezien dat nog op mijn to do lijstje stond, heb ik toegestemd dat als ik vroeg genoeg wakker was ik deel zou nemen. Zo gezegd zo gedaan, om 7.30 stond ik in het midden van een rijstveld met 3 dames en een yogaleraar allerlei yoga oefeningen te doen. Ik dacht dat yoga relaxt was, nou dat is een eerste les van anderhalf uur niet kan ik je zeggen. Goede ervaring verder.

Verder ben ik die dag met 3 russische meiden gaan zwemmen in het een soort bergmeer. Leuk, maar een beetje ongemakkelijk. Want op het moment dat ze in bikini waren, begon zich een klein legertje van opgehitste Indiase jongemannen zich op 30 meter te verzamelen. Ik weet nu dat ze hier ook Gangamstyle kennen. Geef ze eens ongelijk, alle dames hier zijn hier in sari gehuld of zelfs in burka, maar om nou als een soort kudde dieren stoer te gaan doen tegen elkaar op 30 meter afstand.. Het komt in het begin een beetje dreigend over, maar ze zijn negen van de tien keer ongevaarlijk.

In de avond heb ik de zonsondergang gezien bij de Hanuman tempel, dat was zo'n 600 traptreden hoog, uitgehouwen in een berg. In een woord; betoverend. Was daar samen met Rebekka, een dame uit Engeland die ik terug heb gebracht op de motor (S'nachts rijden equals een salvo musquitos). Wat wel opvalt is dat ik hier vrij veel dames van rond de 26 tegenkom die niet weten wat ze moeten met hun leven. Ze zijn vaak net klaar met hun studie en weten niet of ze wel het juiste hebben gekozen etcetera. Blijkbaar heeft India een soort aantrekkingskracht op eindtwintigers die niet weten wat de volgende stap in hun leven moet worden, ze hopen hier hun roeping te vinden. Ben benieuwd of het werkt voor ze.

ALSOF India niet al moeilijk genoeg is, ben ik een dag te vroeg in de trein naar Bangalore gestapt. Geen treinkaartje dus en de conducteur zei dat de sleeper class vol was en ik dus naar de General Class moest of uitstappen, terwijl we al op de helft waren (in the middle of nowhere). General Class is de klasse waar iedereen op elkaar gepropt zit en er geen regels zijn over zitplaatsen. Op het moment dat hij dit zei moest ik nog zo'n 9uur in de trein. Maar na elk dieptepunt komt een hoogtepunt; Een halfuur later gaf ik een concert voor 20 uitzinnige Indiase mannen/vrouwen in een treincabine, kon ik voor 400 Rupees, 5euro, alsnog een slaapplek bemachtigen, met ze mee avondeten en heb ik de avond van mijn leven gehad. Althans de avond erna kwam doet daar ook een aardige gooi naar;

In Bangalore ben ik na het droppen van mijn bagage vertrokken naar het scientific museum, waar eigenlijk alleen middelbare school stof werd behandeld, op een interessante tentoonstelling over een Indiase wiskundige na. In het rooftop restaurant heb ik een tijdje met een vrouw gepraat die met ook het adres van Bangalore's IT centrum heeft gegeven waar ik morgen langs wil gaan. Hierna ben ik naar een kleine Art tentoonstelling gelopen over de Indiase oudheid, niet erg enerverend, maar dat was de dame die ik daar ontmoet heb wel. Adrienne, een meid van 27 die haar baan heeft opgegeven en naar Bangalore is verhuisd om bij haar vriendje te gaan wonen. Die werkt voor een amerikaanse bierbrouwerij en guess what, die avond was de opening van een nieuwe zaak in Bangalore! Dus na de hele dag met haar te zijn opgetrokken, zat ik van 7 tot 11 vers gebrouwen speciaal bier te drinken in een van de meest westerse zaken in Bangalore op 4 hoog. Ik ben helemaal opgenomen in hun vriendengroep, heb een rondleiding gekregen door de brouwerij, mocht gratis bier drinken en zoveel eten als ik wilde. Wauw.

Volgde ochtend vroeg op, naar Mysore vertrokken. Prachtig paleis, een markt die me deed denken aan de markten in Marokko en heb samen met een nederlandse 2 bedrijven/musea bezocht, waarna we in een achterdeur cafe een paar biertjes hebben gedronken. Ik slaap hier in een hostel, toen ik binnenkwam, bleek dat ik met zo'n 15 Indiase jongens uit Calcutta op de kamer sliep. Dus weer de hele avond muziek gemaakt en met de hele architecten klas van hun universiteit kennisgemaakt.

Zo, genoeg. Ik zal proberen me een beetje in te houden, maar er is zoveel gebeurd de afgelopen dagen dat ik het even ergens kwijt moest.

morgen naar Bangalore, daarna Chennai!

byee!

  • 24 Februari 2013 - 09:26

    Margriet:

    Wow, wat een avonturen weer, geweldig!
    Het spat er van af dat je in je element bent!
    Xxc

  • 24 Februari 2013 - 11:30

    Roos:

    Haha, Lisse, echt geniaal geschreven. Leuk hoe je de 26-jarigen eind twintigers noemt! (Voel ik me effe mooi bejaard...) ;)
    Ik krijg het idee dat je muzikaliteit een prachtige brug is voor het leggen van contact met wie je ook maar tegen komt. Mooi man, houden zo! Geniet van je reis en misschien komen we mekaar nog ergens tegen.
    Enjoy!

  • 24 Februari 2013 - 11:38

    Pa:

    Geweldig om te lezen...wat een avontuur...en de muziek slaat bruggen naar de ander...fijn hoor...liefs pa

  • 24 Februari 2013 - 13:21

    Max:

    heel erg leuk om te lezen, veel geluk nog
    gortjes

  • 24 Februari 2013 - 14:29

    Marijke:

    Voormij hoef je je niet in te houden! Het kan mij niet lang genoeg zijn xxx

  • 24 Februari 2013 - 16:45

    Anneke:

    Ik voel me nu ook wel een beetje oud hoor, maar het is je vergeven ;). Wat maak je veel mee, super leuk om te lezen! Het was leuk je ontmoet te hebben en wie weet komen we mekaar ergens in India nog tegen. Have funn ;).

  • 25 Februari 2013 - 09:13

    Marike:

    Geweldig leuk om te lezen Lisse, ik was daar zelf 25 jaar geleden en het klinkt wel wat wat veranderd (moderner soms) maar ook nog echt zoals het toen was. Geniet en blijf schrijven ik geniet graag mee.
    Marike (oud teamgenootje van je moeder bij de Cangeroes in Utrecht)
    PS Wat leuk dat je muziek met ze kunt maken, dat geeft nog een hele extra dimensie!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisse

Actief sinds 02 Feb. 2013
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 24620

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Russia a.k.a. Solo-reis 2

01 Februari 2013 - 20 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: